zdjęcie z audiovis.nac.gov.pl
Jesień w pełni, ja chodzę senna i ciągle przeziębiona, a głosem skaczę od głośnie charczącego basu do całkowitego silentium,  z czego najbardziej się cieszą współpracownicy, bo wreszcie nie gadam :) 

Czas dokończyć relację o tramwajach. 


Zgodnie z odpowiedzią Marka, budowa linii tramwajowych zlikwidowała handel na Małym Rynku. Stragany wtedy przeniosły się .... i tu zagadka - gdzie

Budowa linii tramwajowych rozpoczęła się w sierpniu 1913 r. -  całkowicie zmieniono układ torów na Rynku Głównym (wzdłuż linii A-B powstał odcinek  aż trzytorowy!).

Uroczyste otwarcie dwóch linii (1. Sienna - Mały Rynek - Rynek Główny - Sławkowski - Dworzec Towarowy i  2. Poczta Główna - Lubicz - Mogilska) nastąpiło  20 grudnia 1913 r.

Tak to wydarzenie relacjonuje "Czas" wydanie z tego samego dnia:

mbc.malopolska.pl/dlibra
" W salach firmy Hawełki Spółka urządziła przyjęcie. W czasie śniadanie wzniesiono kilka tostów ...." Alkohol z samego rana? :)


Lecz nie wszyscy świętowali. Jak przystano na Krakusa, ponarzekać trza!


"I tak z powodu tramwaju zniszczono jedną z najciekawszych osobliwości miasta. I nie trzeba myśleć, że wtedy kiedy go niszczono nie było protestów. Owszem, w dawnym Towarzystwie Ochrony Piękności Krakowa robiono wszystko by odwrócić niebezpieczeństwo. Cóż kiedy przedstawiciel magistratu oświadczy, że tramwaj musi być przeprowadzony przez środek Starego Miasta "gdyż dla kogoś, kto jedzie na bombę piwa do Hawełki nie jest obojętnie, czy tam zajedzie tramwajem, czy od Plant będzie musiał iść piechotą". 
F.Klein "Notatnik krakowski"


Z pewnością te słowa należą do kogoś kto 20 grudnia u tegoż Hawełki wznosił toast za nowe tory, którymi tramwaj nr 6? woził nie jedno urzędowe, na pewno dość postawne, ciało. 



Plan centrum z zaznaczonymi liniami tramwajowymi