zdjęcie z audiovis.nac.gov.pl |
Zgodnie z odpowiedzią Marka, budowa linii tramwajowych zlikwidowała handel na Małym Rynku. Stragany wtedy przeniosły się .... i tu zagadka - gdzie?
Budowa linii tramwajowych rozpoczęła się w sierpniu 1913 r. - całkowicie zmieniono układ torów na Rynku Głównym (wzdłuż linii A-B powstał odcinek aż trzytorowy!).
Uroczyste otwarcie dwóch linii (1. Sienna - Mały Rynek - Rynek Główny - Sławkowski - Dworzec Towarowy i 2. Poczta Główna - Lubicz - Mogilska) nastąpiło 20 grudnia 1913 r.
Tak to wydarzenie relacjonuje "Czas" wydanie z tego samego dnia:
mbc.malopolska.pl/dlibra |
" W salach firmy Hawełki Spółka urządziła przyjęcie. W czasie śniadanie wzniesiono kilka tostów ...." Alkohol z samego rana? :)
Lecz nie wszyscy świętowali. Jak przystano na Krakusa, ponarzekać trza!
Lecz nie wszyscy świętowali. Jak przystano na Krakusa, ponarzekać trza!
"I tak z powodu tramwaju zniszczono jedną z najciekawszych osobliwości miasta. I nie trzeba myśleć, że wtedy kiedy go niszczono nie było protestów. Owszem, w dawnym Towarzystwie Ochrony Piękności Krakowa robiono wszystko by odwrócić niebezpieczeństwo. Cóż kiedy przedstawiciel magistratu oświadczy, że tramwaj musi być przeprowadzony przez środek Starego Miasta "gdyż dla kogoś, kto jedzie na bombę piwa do Hawełki nie jest obojętnie, czy tam zajedzie tramwajem, czy od Plant będzie musiał iść piechotą".
F.Klein "Notatnik krakowski"
Z pewnością te słowa należą do kogoś kto 20 grudnia u tegoż Hawełki wznosił toast za nowe tory, którymi tramwaj nr 6? woził nie jedno urzędowe, na pewno dość postawne, ciało.
Plan centrum z zaznaczonymi liniami tramwajowymi |
5 Komentarze
Piękne zdjęcie znalazłaś na potwierdzenie mych słów. A jeszcze piękniejsze cytaty z gazet. To miód na nasze skołatane serca przedwyborcze. Bo jak tu złośliwie nie cieszyć się że nasi przodkowie też wykłócali się, jeden drugiemu złośliwości. A przecież wtedy demokracji nie było.
OdpowiedzUsuńAle ja właściwie nie o tym. Ciekawe czy wiesz albo czy wiedzą osoby które czytają twojego bloga , co to za budowa na rogu obok tramwaju. Właściwie chyba gdzieś na ten temat pisałaś. A może się mylę A wiec ?
Marek
Piękne zdjęcie, to prawda!
OdpowiedzUsuńCieszę się, że zamiast jednej zagadki są teraz dwie - dlatego, że na Twoją nie znam odpowiedzi. Targ na owoce i warzywa był też na Placu Szczepańskim, ale chyba wcześniej, w XIX wieku. Jakoś nie pasują mi tutaj lata 30-te... Nie mam co gorsza teraz dostępu do moich książek i zaryzykuję (pewnie błędną) odpowiedź, że stragany przeniesiono na Rynek Główny. I dopiero po wojnie na Stary Kleparz?
Natomiast druga zagadka jest łatwiejsza - na zdjęciu widać w budowie nowy gmach Wikarówki - powstała chyba w połowie lat 30. Jeśli o tym pisałaś, to bardzo chętnie przeczytam - zupełnie wyleciało mi z głowy nazwisko architekta. Pewnie Stryjeński z Mączyńskim, niezłomny tandem ;)
O tak, to miejsce słynnej Bitwy pod Parkanami. Znaczy zdjęcie jest z 1931 roku.
OdpowiedzUsuńRzeczywiscie sa to rusztowania budowy nowej Wikarówk. Stara rozebrano a na jej miejscu wybudowano nowa zreszta do dzis stoi na tym miejscu. jest taki serial " Majka " w którym napisy na końcu filmu leca własnie spod arkad Wikarówki
OdpowiedzUsuńMaro
Jak zawsze jesteście niezawodni i najlepsi czytelnicy jakich można tylko mieć!!! Tylko ja tu ciągle nieobecna :( Wybaczcie!
OdpowiedzUsuńMarkos nie pisałam o Wikarówce, chętnie coś poczytam na temat sporu o jej przebudowę.
Przewodniczku, rozumiem, że ta bitwa to też o nią? Zdjęcie jest z października 1934 roku i to są rusztowania burzonej Wikarówki, nową odbudowywać zaczęli w 1935 też na jesień.
Ale o co chodzi co za kłotnia - nie wiem :( i ni jak znaleźć nie umiem - POMOCY :)
Ado, tak zgadłaś! Stragany powędrowały na Rynek Główny i na plac Szczepański :):) Na Rynku powstawały kramy, a na placu handel był mniej, że tak powiem "porządny" :)